Cum să-ți crești stima de sine și să ai încredere în tine

Cum să-ți crești stima de sine și să ai încredere în tine

geanina timofte
Redactat de: Geanina Timofte
Timp de citire: 9 minute

Stima de sine și încrederea în tine sunt concepte pe care le întâlnim tot mai des, în ultimele decenii, deși, încă din 1890, psihologul american William James utiliza, pentru prima dată, conceptul de ,,self esteem”.

Astăzi, mai mult ca niciodată, preocuparea individuală pentru sănătate psihică, autocunoaștere și dezvoltare personală,  aduce în discuție aceste concepte, adesea confundate. Ceea ce știe fiecare este că un nivel scăzut al acestor sentimente și atitudini față de propria persoană reprezintă principala cauză a insatisfacției și neîmplinirii personale.

Iată de ce, mi-am propus să fac puțină lumină în acest sens, pentru a lămuri lucrurile, dar să ofer și câteva soluții practice care să te ajute să-ți crești stima de sine și să ai mai multă încredere în forțele proprii.

Sine și identitate

Voi începe printr-o provocare la reflecție, așa cum te-am obișnuit, deja, pentru a ieși din sfera teoretică și a te ajuta personal. Așadar, ia-ți câteva clipe pentru a găsi răspunsuri la următoarea întrebare:

Cine ești tu, cititorule?

Deși pare o întrebare ușoară, vei vedea că nu e deloc așa. De aceea îți ofer și o întrebare ajutătoare: Dacă ar fi să-mi spui câteva cuvinte despre tine, ajutându-mă să te cunosc, ce mi-ai spune?

Este greu să te definești pe tine însuți, dintr-un motiv cât se poate de simplu: omul este într-o continuă schimbare, de-a lungul întregii sale vieți. Schimbarea are loc în funcție de anumiți factori interni (emoții, convingeri, stare de sănătate) și externi (mediul și relațiile interumane).

Sunt o femeie/ un bărbat/ mamă/ tată/ soț/ soție/ prieten(ă)/ iubit(ă)/ student/ avocat/ profesor/ medic/ croitoreasă/ vânzătoare/ șofer/ programator/ ...

Dacă ți-a venit în minte un răspuns asemănător celor de mai sus, află că acestea sunt doar roluri sociale de gen, profesionale, relaționale. Sau poate că ai dat un răspuns metaforic care te-a plasat în sfera poeziei ori a filosofiei. Cuprinde răspunsul tău esența a ceea ce ești tu, cu adevărat?

Pentru că ești toate acestea și mai mult decât atât. Ești și felul în care te raportezi tu la tine însuți și modul în care te prezinți lumii.

Și iată-ne ajunși la sentimentul SINELUI, care conturează identitatea personală. Pentru că nu putem vorbi de stima de sine dacă nu ne este clar ce este sinele. Sinele este acea conștiință de sine, acel sâmbure inexprimabil în cuvinte, dar neschimbat de-a lungul vieții, pe care-l îmbracă convingeri legate de trăsăturile tale care s-au format în relații cu ceilalți.

Psihologul și sociologul american M. Rosenberg a descris stima de sine ca ,,atitudine favorabilă sau defavorabilă față de sine.”

Michael Craig Clemens afirmă, din perspectivă Gestalt, că ,,sentimentul sinelui se dezvoltă în câmpul relațiilor noastre cu alții și cu mediul”, având în vedere că suntem ființe sociale care nu pot exista izolat.

Sentimentul sinelui, apare, așadar, în relație cu părinții și persoanele semnificative din viața ta, dar continuă să se dezvolte, în funcție de experiențele relaționale pe care le trăiești.

Ce este stima de sine

Stima de sine reprezintă conștiința valorii de sine, formată ca urmare a feedbackului primit de la persoanele cu care ai interacționat de-a lungul timpului.

Stima de sine cuprinde 3 aspecte esențiale (cf. Ch. Andre și Fr. Lelord):

  1. încrederea în sine
  2. concepția despre sine
  3. iubirea de sine

1. Încrederea în tine

Încrederea în tine este modul în care îți evaluezi capacitatea de a face față dificultăților, de a lua decizii, de a spune nu, de a învăța, de a-ți exprima opinia de a te adapta la schimbări.

Când ai încredere în sine accepți eșecul sau insuccesul ca fiind doar un feedback, o componentă a procesului de învățare. Accepți că e ok să nu fii primul căutând avantajele în orice situați. Ești perseverent în acțiunile de atingere a obiectivului, ești deschis spre schimbare și experiențe noi.

Când nu ai încredere în tine, frica te împiedică să schimbi locul de muncă sau să ceri o mărire de salariu, permiți celorlalți să se folosească de tine, accepți relații de cuplu disfuncționale, ți-e teamă de necunoscut și nu ieși din zona de confort pentru a te dezvolta. Inhibițiile, ezitările, complexele te limitează.

2. Iubirea de sine

Iubirea de sine este acceptarea necondiționată a sinelui cu toate că și în ciuda defectelor, insucceselor, limitelor și a oricăror factori externi.

Când te iubești pe tine te accepți necondiționat, manifești față de tine, ceea ce un părinte ideal manifestă față de copilul său – înțelegere, toleranță, compasiune, bucurie că exiști, pur și simplu.

Este vorba de acea iubire numită agape de către vechii greci, despre care vorbește atât de frumos, apostolul Pavel, în Epistola I către Corinteni – o iubire spirituală.

Când te iubești ai stabilitate emoțională, ești rezistent la critică și respingeri fără să crezi că are legătură cu tine. Ești conștient de valoarea ta ca ființă unică, dincolo de orice contexte de viață. Alegi ce este cel mai bine pentru tine, în planul sănătății, al relațiilor, al ocupației.

Când nu te iubești permiți abuzul celorlalți, nu-ți respecți nevoile atât ca hrană sănătoasă și odihnă, cât și ca bucurie, dezvoltare.

3. Concepția despre sine

Concepția de sine este părerea pe care o ai despre tine însuți, felul în care te percepi. Concepția de sine nu are legătură cu realitatea, ci cu acele convingeri/ credințe despre tine, despre calitățile, defectele, potențialul tău.

Aceasta se fondează, pe de o parte, ca urmare a ceea ce au spus părinții sau profesorii despre tine: ,,ești bun la matematică”, „nu te pricepi la muzică”, „ești prost”, ,,ești deștept”, ,,ești leneș”, ,,ești fragil”, ,,ești puternic ești harnic” și lista poate continua.

Pe de altă parte, concepția despre sine reprezintă ceea ce crezi tu ca rezultat al interacțiunilor cu persoanele semnificative din viața ta și, mai târziu, cu ceilalți: „nu merit”, ,,nu sunt suficient de bun”, ,,e ceva în neregulă cu mine”.

Când ai o concepție pozitivă ai planuri și obiective înalte pentru că știi că tu ,,meriți” și ,,ai dreptul”, ești rezistent la obstacole și perseverent.

Când ai o concepție negativă de sine îți lipsește curajul de a face alegeri libere pentru tine, te conformezi, ești dependent de părerea altora.

stima de sine scăzută

Stimă de sine ridicată/ stimă de sine scăzută

 

Bazele unei stime de sine ridicate s-au pus încă din copilărie dacă părinții te-au validat, ți-au dat încredere în tine, încurajându-te și ajutându-te, te-a iubit și te-au acceptat necondiționat, ți-au asigurat un climat de siguranță afectivă, ți-au transmis că e ok să greșești în procesul de învățare, nu te-au comparat și nu au pus presiune pe tine pentru a fi perfect.

Când ai o stimă de sine ridicată sau realistă, crește gradul de satisfacție a vieții. Știi că valoarea ta personală și calitățile tale sunt indiferente la mediu, la părerile celorlalți și la eșec. Îți setezi scopuri superioare, ai curajul să acționezi pentru a-ți atinge obiectivele și ești într-o continuă dezvoltare.

O stimă de sine scăzută a apărut dacă în copilărie, nu ți s-au satisfăcut nevoile relaționale de bază, de către părinți, ceea ce copilul a tradus ca respingere și a generat emoții ca durerea, frica, rușinea, invidia.

Atitudinea în fața acestor emoții este fie retragerea fie o supracompensare printr-un sine narcisic și agresivitate.

Stima de sine scăzută te împiedică să acționezi în vederea satisfacerii nevoilor tale. Obiectivele tale sunt doar visuri fără acțiune. Te resemnezi în fața obstacolelor vieții. Nu ai curajul să spui ,,nu” sau să ceri ajutor. Ai relații disfuncționale, fie ele de cuplu sau sociale.

Cum să-ți crești stima de sine

Schimbarea este posibilă,  poți învăța să te raportezi la tine în mod pozitiv, stima de sine se poate îmbunătăți. Este adevărat că e nevoie de timp, răbdare, perseverență.

Dacă stima de sine s-a format în relație, tot în relații poate fi crescută.  Înconjoară-te de oameni care te respectă, te susțin și te acceptă necondiționat, care pot fi modele de comportament pentru tine.

Consilierea și psihoterapia de lungă durată ajută întotdeauna, deși trebuie să ții cont că ceea ce s-a format în zeci de ani de viață nu se poate transforma în câteva întâlniri cu psihologul. Este nevoie de luni, uneori chiar ani de psihoterapie.

Există și o soluție mai rapidă, mai puțin costisitoare și mai eficientă: programe psihoterapeutice complete care cuprind toate informațiile, exercițiile, și tehnicile folosite în cabinetul psihologului. În plus, le poți face în ritmul tău, în confortul casei tale, în funcție de programul tău personal.

Ai acces la o comunitate care se confruntă cu aceleași probleme și în care oamenii se susțin pe acest drum al dezvoltării personale. Ca psiholog, voi răspunde la întrebările tale și voi organiza live-uri periodice.

Unde găsești toate acestea?

Pe platforma de cursuri MyChange.ro unde se află cursurile psihoterapeutice ,,Crește-ți încrederea în tine”, ,,Iubirea de sine. Secretele unei femei împlinite”, ,,Trezește eroul din tine: scapă de blocajele din viața ta” și multe altele.

Stima de sine si increderea

Iată aici câteva acțiuni concrete pe care să le faci începând de acum, pentru a-ți crește încrederea în tine.

  1. Fii conștient. Fii atent la convingerile despre tine însuți și observă dacă acestea te limitează. Obișnuiește-te să ,,pui pază minții” și să nu lași gândurile automate, formate în trecut, să te conducă în prezent.
  2. Înlocuiește vocea critică din mintea ta. Amintește-ți că acest ,,critic interior” este vocea părinților sau a dascălilor tăi care au proiectat asupra ta fricile, prejudecățile, frustrările și neputințele lor. Dă-le înapoi, ceea ce le aparține și fii tu, un ,,părinte bun” pentru tine, vorbindu-ți cu iubire.
  3. Lista calităților. Fă o listă cu cel puțin 10 calități ale tale și argumentează-le pentru a înlătura rezistența ,,criticului”. Dacă nu reușești, cere ajutorul prietenilor, rudelor, colegilor, cerându-le să-ți spună ce apreciază la tine. Vei fi surprins să vezi că au o părere mai bună decât te-ai aștepta.
  4. Dă-ți voie să greșești pentru a învăța. Adu-ți aminte câte greșeli ai făcut până ai învățat să scrii, să mergi cu bicicleta sau să conduci mașina. Greșeala este doar feedback, face parte din procesul de învățare, nu ne naștem învățați.
  5. Vorbește despre fricile și îndoielile tale. Vei scăpa de presiunea de a fi perfect și vei vedea că nu ești singurul. Ceilalți se vor deschide și ei către tine și vei înțelege că vulnerabilizarea creează relații autentice și suportive.
  6. Acționează. Fă-ți proiecte de viitor și urmează-ți visul. Sigur că există posibilitatea de a eșua , dar asta nu înseamnă că nu ești suficient de bun, ci doar că mai ai ceva de învățat, trebuie să încerci altă metodă.
  7. Învață. Caută să te cunoști, să afli cum funcționează mintea ta, dezvoltă-te și dă-ți voie să evoluezi, să devii cea mai bună variantă a ta. Ai dreptul să fii fericit.

Iar acum o să te ajut să răspunzi la întrebarea ,,Cine ești tu?”

Ești cine vrei tu să fii!

Schimbarea se află la un pas de tine. Nu lăsa trecutul să-ți conducă viața și devino stăpânul destinului tău. Abonează-te pe platforma de cursuri MyChange.ro urmeză programul de dezvoltare personală de care ai nevoie pentru a-ți schimba viața.

Distribuie articolul:
geanina timofte
Psiholog Geanina Timofte
Cine sunt eu? Sunt un om care poate să vadă dincolo de aparențe, frumusețea sufletească. Știu că bunătatea se ascunde, uneori, în spatele unor măști de apărare. Știu că nu există oameni răi, ci oameni răniți sau neiubiți. Cred în puterea de vindecare și autodepășire a fiecăruia.

One comment on “Cum să-ți crești stima de sine și să ai încredere în tine”

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole care ți-ar plăcea

Simți că ai nevoie de ajutor emoțional? Eu vin în întâmpinarea ta cu soluții pentru cele mai grele probleme prin care treci. 
Geanina Timofte: Psiholog, Psihoterapeut, Trainer & Life-coach NLP.
cross-circle